سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تعداد کل بازدید : 78483

بازدید امروز : 0

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

خدایا به من زیستنی عطا کن که در لحظه مرگ بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است حسرت نخورم و مردنی عطا کن که بر بیهودگیش سوگوار نباشم برای اینکه هرکس آنچنان میمیرد که زندگی میکند خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت خدایا رحمتی کن تا ایمان نان و نام برایم نیاورد قدرتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم تا از آنهایی باشم که پول دنیا را میگیرند و برای دین کار میکنند نه از آنهاییکه پول دین میگیرند و برای دنیا کار میکنند

دوستان














لینک به لوگوی من

تابستان 1384 - انسانم آرزوست

اشتراک

 

جستجوی سریع

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

بایگانی

بایگانی نوشته های من
تابستان 1384

محبوب ترینِ مؤمنان نزد خداوند متعال، کسی است که در راه فرمانبری خدا بکوشد، خیرخواه امّت پیامبرش باشد، در عیب هایش بیندیشد و آگاه گردد، خِرد ورزد و عمل کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

یکی دیگر از بزرگان ایرانی

نوشته های هادی::: یکشنبه 84/5/30::: ساعت 9:18 عصر

روز میلاد شیخ الرئیس ابو علی سینا دانشمند نامی ایران

شیخ الرئیس نواسه علی سینا، ‌معروف به ابن سینا . به قولی در ماه صفر سال 370 هجری قمری مطا بق 980 میلادی از پدر بلخی ایی بنام عبدالله و مادر بخارایی بنام ستاره در قریه خورمیثن قریه ای میان بلخ و بخاراچشم به جهان گشود .که نامش را حسین گذاشتند .
شرکت در جلسات بحث از دوران کودکی ، به واسطه پدر که از پیروان آنها بود . بوعلی را خیلی زود با مباحث و دانش های مختلف زمان خود آشنا ساخت . استعداد وی در فراگیری علوم ، پدر را بر آن داشت تا به توصیه استاد وی ابو عبدالله ابراهیم بن حسین ناتلی ، ‌ابن سینا را به جز تعلیم و دانش اندوزی به کار دیگری مشغول نکند . و چنین شد که وی به دلیل حافظه قوی و نبوغ خود در ابتدای جوانی در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت یافت
.
تا آنجا که پادشاه بخارا ، نوح بن منصور به علت بیماری خود ، وی را به نزد خود خواست تا او را مداوی نماید ابو علی سینا بعد از تداوی از نوح تقاضا کرد تا به کتابخانه عظیم دربار سامانی دست یابد و از آن استفاده نماید این تقاضا مورد قبول نوح قرار گرفت . به این ترتیب وی توانست با استفاده از این کتابخانه در علوم مختلف از جمله حکمت ،‌ منطق و‌ ریاضیات تسلط یابد

وی با وجود پرداختن به کار سیاست در دربار منصور ، پادشاه سامانی و دستیابی مقام وزارت ابوطاهر شمس الدوله دیلمی و نیز درگیر شدن با مشکلات ناشی از کشمکش امرا که سفرهای متعدد و حبس چند ماهه وی توسط تاج الملک ، حاکم همدان ، را به دنبال داشت . بیش از صدها جلد کتاب و تعداد بسیاری رساله نگاشته که هر یک با توجه به زمان و احوال او به رشته تحریر در آمده است . وقتی در دربار امیر بود و آسایش کافی داشت و دسترسی اش به کتب میسر بود ،‌ به نوشتن کتاب قانون در طب و کتاب الشفا یا دائره المعارف بزرگ فلسفی خود مشغول می شد که اوج کمال تفکر قرون وسطی است که بدان دست یافت و در تاریخ تفکر انسانی از تحقیقات معتبر جهان بشمار می رود
.
اما در هنگام سفر فقط یادداشت ها و رساله های کوچک می نوشت از میان تالیفات ابن سینا ،‌ شفا در فلسفه و قانون در طب شهرتی جهانی یافته است . کتاب شفا در هجده جلد در بخش های علوم و فلسفه ، یعنی منطق ، ریاضی ، طبیعیات و الاهیات نوشته شده است . منطق شفا امروز نیز همچنان به عنوان یکی از معتبرترین کتب منطق مطرح است و طبیعیات و الاهیات آن هنوز مورد توجه علاقمندان است . کتاب قانون در طب در هفت جلد نیز که تا قرن ها از مهمترین کتب طبی به شمار می رفت . شامل مطالبی درباره قوانین کلی طب ، دواهای ترکیبی و غیر ترکیبی و امراض مختلف می باشد
.
ابن سینا در زمینه های مختلف علمی نیز اقداماتی ارزنده به عمل آورده است . او اقلیدس را ترجمه کرد . رصدهای نجومی را به عمل درآورد و در زمینه حرکت ، نیرو ، فضای بی هوا ( خلا ) ، نور ، حرارت تحقیقات ابتکاری داشت . رساله وی درباره معادن و مواد معدنی تا قرن سیزدهم در اروپا مهمترین مرجع علم زمین شناسی بود . در یکی از کتاب های او فصلی به نام اصل کوه ها که بسیار جالب توجه است . در آنجا ابن سینا می گوید : ممکن است کوه ها به دو علت به وجود آمده باشند . یکی برآمدن قشر زمین . چنان که در زمین لرزه های سخت واقع می شود و دیگر جریان آب که برای یافتن مجرا ، سبب حفر دره ها و در عین حال سبب برجستگی زمین می شود . زیرا بعضی از زمین ها نرم هستند و بعضی سخت . آب و باد قسمتی را می برند و قسمتی را باقی می گذارند . این است علت برخی از برجستگی های زمین
.
او به موجودیت جن وزنده شدن بعد از مرگ معتقد نبود .....سینا میگفت افعال و حوادث مستقیما از خدا بوجود نمی آید بلکه در نتیجه عمل غایی داخلی تکامل میابد . سینا کوشش زیاد کرد تا نظریات فلسفی خود را با عقاید عامه مسلمانان توافق دهد سینا همه قضایا را تنها به روش عقلی و کاملا مستقل از قرآن مورد بحث قرار می داد از این سبب بود که تا قرن ها از طرف خلافت ها و هیت های حاکم ارتجاعی او را مظهر کفر و الحاد میدانستند و سوزاندن کتابهایش از سیاستهای متداول طی چند قرن در کشور های اسلامی منطقه بود زمانیکه اورا کافر و ملحد گفتن او گفت . ((کفری چو منی گزاف و اسان نبود محکم تر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی و ان هم کافر پس در همه دهر یک مسلمان نبود
))
او با ارائه نظر خود در مورد نحوه ارتباط و نسبت بین مفاهیم کلی مثل انسان ،‌ فضیلت و جزئیات حقیقی به یکی از پرسشهای علمای قرون وسطی که مدت های طولانی ذهن آنها را به خود مشغول کرده بود پاسخ داد . تاثیر آرای فلسفی ابن سینا ، ‌همچون آموزه های طبی او ، ‌بر علاوه قلمرو اسلامی ، ‌در اروپا نیز امری قطعی است . آلبرتوس ماگنوس ،‌ دانشمند آلمانی فرقه دومینیکی (1200 تا 1280 میلادی) ‌نخستین کسی بود که در غرب تفسیر و شرح جامعی بر فلسفه ارسطو نوشت . به همین دلیل اغلب او را پایه گذار اصلی ارسطوگرایی مسیحی می دانند . وی که جهان مسیحیت را با سنت ارسطویی الفت داد ،‌ در شناخت آثار ارسطو سخت به ابن سینا متکی و معتقد بود. .فلسفه و حکمت را حذف کردند وجای آنرا به تفسیر قران.احادیث. و اصول فقه واگذار کردند . علما مورد تکفیر اربابان مذهب قرار گرفت از جمله کسانیکه که با تمام قوا بر ضد فلسفه و علم طغیان کرد حجته اسلام غزالی(450 الی 505هجری) بود که عمری فلسفه را اموخت و به علت یاس و حیرت واهمه عجیبی که به او دست داد از مدرسه به خانقاه رفت و دامن عرفان را محکم گرفت و از جمله دشمنان سر سخت فلسفه .علم و حکمت گردید.



وفات حضرت زینب

نوشته های هادی::: یکشنبه 84/5/30::: ساعت 9:1 عصر

سلامٌ علی قلبِ الزینبِ الصبور

هزاران غم یکی پس از دیگری میهمان قلب کوچک زینب بود. گویی زینب از همین آغاز راه، در برابر تازیانه غم‌ها قرار می‌گیرد تا آماده روزی شود که بتواند همه غم و رنج هستی را یکجا به دوش بکشد. مصیبت شهادت امیرمؤمنان و امام حسن مجتبی او را آبدیده ‌تر می‌ کند و آنگاه که زینب ناظرصحنه جانگداز کربلا است همچون شیرزنی می‌غرد و پایه‌های کاخ معاویه را به لرزه در‌می‌آورد
زندگی پررنچ و مشقت زینب (س) پس از پنج سالگی مقارن با رحلت پیامبر آغاز شد و در فاصله‌ای بسیار کوتاه پس از مرگ پیامبر او شاهد رنج‌ها ومصائب مادر بزرگوارش زهرا(س) بود.
زینب (س) شیرزن کربلا، در شبانگاه یکشنبه 15 رجب سال 63 هـ . ق حین سفری که به همراه همسر گرامی‌‌اش عبدالله بن جعفر به شام داشت به شهادت رسیدند و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همانجا به خاک سپرده شد.



میلاد با سعادت مولی متقیان حضرت علی ابن ابی طالب (ع)

نوشته های هادی::: پنج شنبه 84/5/27::: ساعت 7:53 عصر

میلاد با سعادت مولی متقیان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) و روز پدر بر تمامی شیعیان جهان و خصوصاً دوستان عزیز فرخنده و مبارک باد

*******
 
تا به دامان تو ما دست تولا زده ایم
بتولای تو بر هر دو جهان پازده ایم
تا نهادیم به کوی تو صنم روی نیاز
پشت پا بر حرم دیر و کلیسا زده ایم
در خور مستی ما رطل و خم ساغر نیست
ما از آن باده کشانیم که دریا زده ایم
همه شب از طرب گریه مینا من و جام
خنده بر این گنبد مینا زده ایم
نشوی غافل از اندیشه شیدائی ما
گرچه زنجیر به پای دل شیدا زده ایم
جای دیوانه چو در شهر نهادند "هما"
من و دل چند گهی خیمه به صحرا زده ایم


فریادهای پیروزی به گوش می رسند

نوشته های هادی::: پنج شنبه 84/5/27::: ساعت 7:29 عصر

خجسته و پاینده باد پیروزی فلسطینیان بر صهیونیسم



می روی نان بخری
چون باز می گردی
دندان هایت را گم کرده ای
***
می روی آب بیاوری
چون باز می گردی
تورا با امامه ات دار زده اند
***
می روی سیب بخری
چون با سیبی باز می گردی
زنت را گم می کنی
***
و او را پاره پاره پشت سر می گذاری
بر دروازه بیمارستانی که باران آتش
آن را ویران می کند ...
***
از حفره ات بیرون می آیی
و به ساحل می روی
تا تنفس رایگان را به خاطر آوری
اما چون باز می گردی
در ریه ات ترکشی است
***
عناصر درهم آمیخته
و زندگی در مرگ
سکنی گزیده است
***
اگر تو نبودی
اگر رویای من با تو گرم نمی بود
اگر مرا یفین نبود که تو جوانی بی باک زاده خواهی شد
اگر انتظار تو نبود
بر ساحل فرو می افتادم
همچون بمبی یاوه
که به هدف نخورده است

شعر : غاده السمان
برگردان : عبدالحسین فرزاد



این کجا و آن کجا !!؟؟

نوشته های هادی::: شنبه 84/5/22::: ساعت 9:16 عصر

زندگى ساده على (علیه السلام)

على در خانه گلین در مقابل کاخ سبز شام قد علم مى‏کند. على با سفره گرده نان و نمکش در برابر سفره‏هاى رنگین شام ارزش مى‏آفریند و على با دو جامه خشن و کفش وصله دارش که آن قدر به آن وصله زد که «خاصف النعل» لقب گرفت، در برابر لباس‏هاى رنگارنگ فاخر و تقلیدى از روم که مقام‏هاى شام به آن مبتلا بودند ارزش پدیدار مى‏سازد. زندگى شخصى على(ع) سراسر فریاد علیه کاخ نشینان دنیا و ستم پیشگانى که جز ارضاى غرایز خویش به چیز دیگر نمى‏اندیشند، مى‏باشد.
على(ع) همانند بردگان غذا مى‏خورد و مى‏نشست. وى دو جامع خرید، غلام خود را مخیر کرد بهترین آن دو را برگزیند. آجر و خشتى براى تهیه مسکن خویش روى هم ننهاد. به مردم نان گندم و گوشت مى‏خوراند و خود نان جو و نمک تناول مى‏نمود. لباس‏هاى خشن و ساده مى‏پوشید . 
در دوران پنج سال حکومت حتى یک وجب زمین براى خود اختصاص نداد: و لا حزت من ارضها شبرا و این درحالى است که حکومت‏داران در این فرصت‏ها قطایا و ذخایر فراوان به خود اختصاص مى‏دهند! على خود را در سطح مردم عمومى و بلکه ضعیف‏ترین مردم جامعه قرار مى‏داد: أقنع من نفسى بان یقال هذا امیر المؤمنین ولا أشارکهم فى مکاره الدهر او اکون اسوة لهم فى جشوبة العیش. «چگونه من راضى مى‏شوم که به من بگویند امیرمؤمنان است و با مؤمنان و مردم شریک دشوارى‏هاى آنان نباشم و یا الگوى در تنگناهاى زندگى آنان نباشم!» ان امامکم قد اکتفى من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه. «امام و راهبر شما از دنیایش به دو جامه کهنه و دو گرده نان اکتفا نموده است».
این که على در این سخن خود را امام و زندگى ساده خود را معرفى مى‏نماید، به خاطر این است که رهبر و امام باید این گونه باشد. و امام براى الگوگیرى دیگران گوشزد مى‏نماید .
على انبان بدوش شبانه به در خانه یتیمان مراجعه مى‏نمود، زندگى آنان را تأمین نموده و با آنان هم سخن مى‏شد. کدام رهبرى در کجاى دنیا این ارزش‏ها را آفریده است ؟! این زندگى فردى است که صرف نظر از این که بیت‏المال مسلمانان در اختیار وى است از اموال شخصى خویش هزار بنده آزاد کرد و شکم‏هاى فروانى را سیر؛ و برهنگان فراوان را پوشاند .

Iran Khatami 

محاسبه میزان فساد مالی در ایران

 1- مهم‌ترین عامل توضیح رانت درکشور ارز سوبسید دار ‏بود . در اولین سال ریاست جمهوری خاتمی هشتاد درصد ارز ‏بصورت سوبسید دار توزیع می‌شد . بخشی محدود از ارز ‏سوبسیددار نصیب مردم می‌شد و قسمت اعظم آن نصیب شخصیت‌های ‏حقیقی و حقوقی می‌شد که از این ارز سوبسید دار استفاده ‏می‌کردند در سال جاری ارز سوبسید دار حدود 2 میلیارد دلار ‏است و 90 درصد آن نیز فقط برای کالاهای اساسی است . لذا ‏با قاطعیت می‌توان گفت مهم‌ترین کانون فساد و رانت از ‏اقتصاد کشور حذف شده است . بر اساس مشاهدات نویسنده ‏حداقل هفتاد درصد رانت و فساد در کشور مربوط به ارز ‏سوبسید دار بود . ‏
‏ 2- تا سال 1368 قسمت اعظم درآمد نفت به صورت سوبسید ‏به شرکتهای دولتی پرداخت می‌شد مدیران شرکت‌های دولتی بخشی ‏فربه از سوبیسد دریافتی را حیف و در مواردی میل می‌کردند ‏در وضع حاضر از محل درآمد نفت دیگر هیچ کمکی به 95 درصد ‏شرکتهای دولتی پرداخت نمی‌شود. وقتی سوبسید پرداخت نشود، ‏فساد در شرکتهای دولتی فوق‌العاده کاهش می‌یابد در وضع ‏موجود عرف این است که شرکتهای دولتی اگر زیان قابل ملاحظه‌ ‏داشته باشند تحمل نمی‌شوند و مدیر آن سریعاً تعویض می‌شود ‏لذا مدیران شرکت‌های دولتی می‌کوشند که شرکت آنها جزء ‏شرکتهای زیان ده نباشد و لذا این تلاش سبب می‌شود که در ‏شرایط قطع کمک‌های دولتی، ارتشاء و فساد فقط در سطحی باشد ‏که شرکت زیان ده نباشد. به عبارت بسیار صریح در بیش از ‏‏90 درصد شرکتهای دولتی در وضع موجود فساد فقط در سطحی ‏تحمل می‌شود که به زیان دهی شرکت منجر نشود. در شرایط قطع ‏کمک‌های دولتی و اجبار برای زیان‌ده نبودن، فساد در ‏شرکتهای دولتی فوق‌العاده کاهش یافته است . ‏
‏ 3- اما استثنا بر بند قبل، شرکت‌های خودرو سازی ‏است. در شرایط حاضرخودرو به سه برابر قیمت‌های بازار ‏جهانی به مردم فروخته می‌شود و در سال 1380 سود شرکتهای ‏خودروساز فقط 7 درصد بوده است . چگونه ممکن است یک شرکت ‏خودرو را به 3 برابر بازار جهانی به مردم بفروشد و فقط ‏‏7 درصد سود داشته باشد؟ علت جز با سوء مدیریت قابل ‏توضیح دادن نیست. فساد موجود در صنایع خودرو سازی در ‏سال حداقل هزار میلیارد تومان است . ‏
‏ 4- بلافاصله پس از ارز سوبسید دار مهم‌ترین کانون ‏فساد پرداخت وام سوبسیددار بوسیله سیستم بانکی بود. تا ‏قبل از دوران خاتمی همواره نرخ بهره بانکی بسیار کمتر از ‏نرخ تورم بود و لذا دریافت وام بانکی یک سوبسید تلقی ‏می‌شد. در وضع موجود نرخ بهره بانکی بیش از نرخ تورم است ‏و لذا دریافت وام بانکی نه تنها یک سوبسید تلقی نمی‌شود ‏بلکه جز در کارهای بسیار خاص و آلوده دریافت وام، ‏اقتصادی هم نیست . برای دریافت وام سوبسید دار در گذشته ‏رشوه قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌شد در شرایط حاضر با حذف ‏وام سوبسیددار این منبع ارتشا دیگر وجود ندارد و لذا ‏مهمترین منبع فساد در اقتصاد کشور دیگر چندان وجود خارجی ‏ندارد . ‏
‏ 5- در وزارتخانه‌های دولتی بخش خرید فاسدترین بخش است ‏هزینه خرید در بودجه جاری در سال 1381 حدود 2400 ‏میلیارد تومان بوده است . احتمالاً مأمورین خرید کالاها را ‏‏30 درصد گران‌تر می‌خرند . فساد ایجاد شده در حدود 800 ‏میلیارد تومان است و یا حدوداً یک میلیارد دلار . ‏
‏ 6- عرف فساد در بخش عمران وزارتخانه‌های دولتی نیز حدود ‏‏30 درصد است . یک سوم بودجه عمرانی نیز حیف و البته ‏اکثراً‌ میل می‌شود.‏
‏ 7- در باب فساد در خرید کالا و پرونده‌های عمرانی ‏چگونه می‌توان مانع ایجاد کرد؟ در دوره شاه نیز همین گونه ‏بود . در اکثر کشورهای جهان سوم نیز همین گونه است . اگر ‏بودجه عمرانی وزارتخانه‌های دولتی در سال حدود 5000 ‏میلیارد تومان یا حدود 6 میلیارد دلار فرض کنیم فساد ‏موجود در بخش عمرانی سالیانه 2 میلیارد دلار و با اضافه ‏کردن فساد موجود در خرید بوجه جاری در سالی یک میلیارد ‏دلار جمعاً 3 میلیارد دلار می‌شود . ‏
‏ 8- لذا بر بنیاد نکات فوق، جمع فساد در وزارتخانه‌های ‏دولتی حدود 3 میلیارد دلار است اما این 3 میلیارد دلار ‏چگونه توزیع می‌شود ؟ فساد بخش طرح های عمرانی عمدتاً ‏تنها نصیب 50 نفر می‌شود که در سازمان مدیریت و ‏برنامه‌ریزی و معاونت مالی وزارتخانه‌ها مستقر هستند . لذا ‏نباید تصور کرد بدنه وزارتخانه‌های دولتی فاسداند. فساد در ‏امر خرید نیز تنها نصیب مأمورین خرید و رؤسای ادارات و ‏معاونین مالی آنها می‌شود . در کل بیش از 70 درصد از فساد ‏مالی وزارتخانه‌های دولتی تنها نصیب حدود 1000 نفر می‌شود . ‏اما 30 درصد باقیمانده نصیب یک جماعت ده هزار نفری می‌شود ‏‏. و در مجموع از 3 میلیون پرسنل دولتی بیش از 90 درصد ‏فساد تنها نصیب خاندان هزار فامیل می‌شود .‏
‏ 9- اما شکل دیگری از فساد نیز در وزارتخانه‌های دولتی ‏وجود دارد که عمدتاً مربوط به این می‌شود که مردم حقوق ‏خود را نمی‌شناسند . در موارد عدیده به سبب فقدان آگاهی ‏ارباب رجوع ، کارمندان دولت با اخذ رشوه تنها به وظایف ‏قانونی خود عمل می‌کنند. دریافت رشوه نه برای زیر پا ‏گذاشتن قانون که برای اجرای قانون است . فرد به قانون ‏مسلط نیست و کارمند دولت با بیان اینکه خواسته ارباب ‏رجوع مشکل قانونی دارد یا اخذ رشوه کار او را انجام ‏می‌دهد. این میزان رشوه نحیف و قلیل و بین 5 تا صد هزار ‏تومان است . ‏
‏ 10- جمع‌بندی مطالب فوق نشان می‌دهد فساد موجود در نهاد ‏دولت در وضع موجود حدود 20 درصد سال 1376 است . مهمترین ‏کانون فساد ارز سوبسید دار ، وام سوبسید دار و کمک ‏بلاعوض شرکتهای دولتی بود که دیگر وجود ندارد .بزرگترین ‏کانون فساد در وضع موجود، صنعت خودرو سازی است که ‏کابینه خاتمی به گونه‌ای در آن دخیل است . ‏




[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com